čtvrtek 30. dubna 2009

Dilgo Khyentse Rinpoche - Prax dzogchenu v každodennom živote



zdroj:http://slovensky.homestead.com


Každodenná prax dzogchenu jednoducho znamená vypestovať si dokonale bezstarostné akceptovanie a otvorenosť pre všetky situácie bez výnimky.

Mali by sme brať otvorenosť ako priestor pre hry našich emócií a chovať sa k ľuďom bez vyumelkovanosti, manipulovania alebo taktizovania.

Mali by sme všetko prežívať naplno, nikdy sa nesťahovať do seba, ako sa skrýva svišť vo svojej diere. Táto prax uvoľňuje ohromnú energiu, ktorá je obyčajne obmedzovaná držaním sa pevných vzťažných bodov, čím sa vzďaľujeme priamej skúsenosti každodenného života.

Byť prítomný v danom okamihu može spočiatku vyvolávať strach. Ale privítaním pocitu strachu úplnou otvorenosťou sa presekáme cez bariery vytvorené zvykovými emocionálnymi šablónami.

Keď splynieme s praxou objavovania priestoru, mali by sme vyvinúť pocit otvorenia sa úplne celému vesmíru. Mali by sme sa otvoriť s dokonalou prostotou a nahotou mysle. Je to univerzálna a mocná prax odhodenia masky sebaobranny.

V meditácii by sme nemali robiť rozdiel medzi vnímaním a poľom vnímania. Nemali by sme sa dostať do stavu, ako keď mačka pozoruje myš. Mali by sme si uvedomiť, že účelom meditácie nie je ísť "hlboko do seba" alebo sa odtiahnuť od sveta. Prax by mala byť slobodná a a bez koncepcií, neobmedzená skúmaním vnútra a koncentráciou.

Nesmierny, bezpočiatočný, spontánne jasný priestor múdrosti je základom bytia - počiatkom i koncom zmätenosti. Prítomnosť bdelého vedomia v prvotnom stave nijako nepreferuje osvietenie alebo neosvietenie. Táto základňa bytia, ktorá je známa ako číra alebo prvotná myseľ je zdrojom, z ktorého vschádzajú všetky javy. Je známa ako veľká Matka, ako lono potenciálnosti, v ktorom všetky veci vznikajú a zanikajú v prirodzenom samozdokonaľovaní a absolútnej spontánnosti.

Všetky aspekty javov sú úplne číre a jasné. Celý vesmír je otvorený a nezatemnený - všetko je navzájom prestúpené.

Keď vidíme všetky vecí ako nahé, jasné a zbavené zahlmení, nie je čo dosahovať alebo realizovať. Povaha javov sa javí prirodzená a je prirodzene prítomná v čas-presahujúcom bdelom vedomí. Všetko je prirodzene dokonalé také, aké práve je. Všetky javy sa javia v ich jedinečnosti ako časť stále sa meniacich obrazcov, vibrujúcich, živých, so zmyslom a významom v každom momente. Nemá však cenu lipnúť na nich potom, ako sa zjavia.

Je to tanec piatich elementov, kde hmota je symbolom energie a energia symbolom prázdnoty. My sme symbolom vlastného osvietenia. Bez akéhokoľvek úsilia alebo praxe, oslobodenie či osvietenie je už tu.

Každodenná prax dzogchenu je práve každodenný život sám. Keďže nedokonalý stav nejestvuje, netreba sa chovať nijako zváštne alebo sa pokúšať dosiahnuť čokoľvek nad a za, čo práve sme. Nemá existovať žiadny pocit usilovania dosiahnuť nejaký "úžasný cieľ" alebo "pokročilý stav".

Usilovanie o taký stav je neurózou, ktorá nás len podmieňuje a prináša blokovanie voľného toku Mysle. Mali by sme sa tiež vystríhať zmýšľať o sebe ako o bezcennom človeku - sme prirodzene slobodní a nezávislí. Sme skutočne osvietení a nič nám nechýba.

Keď vojdeme do meditačnej praxe, mali by sme ju cítiť rovnako prirodzenú ako jedenie, dýchanie a vykonávanie potreby. Nemala by sa stať účelovou alebo formálnou udalosťou prekypujúcou vážnosťou a slávnostnosťou. Mali by sme si uvedomiť, že meditácia prekračuje úsilie, prax, zámery, ciele a dualitu oslobodenia a neoslobodenia. Meditácia je vždy ideálna - netreba nič opravovať. Keďže všetko čo sa javí je len hrou samotnej mysle, nejestvuje žiadna neuspokojivá meditácia a žiadna potreba posudzovať myšlienky ako dobré alebozlé.

Mali by sme prosto len sedieť. Len zostať na svojom mieste, vo svojomprirodzenom stave, aký práve je. Zabudnúť na pocity vedomia seba, nemyslieť na"ja meditujem". Naša prax by mala byť bez úsilia, bez napätia, bez pokusov ovládať alebo nútiť a bez pokusov stať sa "pokojným".

Keď zistíme, že sa nejako takto vyrušujeme, prerušíme meditáciu a len chvíľu spočívame alebo relaxujeme. Potom pokračujeme v meditácii. Ak máme "zaujímavé zážitky", buď počas alebo po meditácii, nemali by sme z nich robiť nič zvlášne.Trávenie času myslením na zážitky je len rozptýlením a pokusom stať sa neprirodzeným. Tieto zážitky sú len príznakmi praxe a mali by byť považované za čosi prechodné. Nemali by sme sa pokúšať znova ich zažiť, lebo to len deformuje prirodzenú spontánnosť mysle.

Všetky javy sú celkom nové a svieže, úplne unikátne a celkom oslobodené odvšetkých koncepcií minulosti, prítomnosti a budúcnosti. Sú prežívané v bezčasovosti.

Stály prúd nových objavov, odhalení, inšpirácie, ktoré vznikajú každým okamihom, je prejavom našej jasnosti. Mali by sme sa naučiť vidieť každodenný život ako mandalu - svietiace strapce skúsenosti, ktoré vyžarujú spontánne z prázdnej povahy nášho bytia. Aspekty našej mandaly sú každodenné objekty skúsenosti nášho života pohybujúce sa v tanci či hre vesmíru. Touto symbolikou vnútorný učiteľ odhaľuje hlboký a základný význam bytia. Preto by sme mali byť prirodzení a spontánni, prijímajúci a učiaci sa zo všetkého. To nám umožní vidieť absurdné
a zábavné stránky udalostí, ktoré nás obyčajne rozčuľujú.

V meditácii dokážeme vidieť cez ilúziu minulosti, prítomnosti a budúcnosti - naše prežívanie sa stáva nepretržitosťou "teraz". Minulosť je len nespoľahlivá spomienka držaná v prítomnosti. Budúcnosť je len projekciou prítomných koncepcií. Prítomnosť sama mizne, len čo sa ju pokúsime uchopiť. Tak prečo sa trápiť a pokúšať sa nastoliť nejakú ilúziu pevného základu?

Mali by sme sa oslobodiť od minulých spomienok a predsudkov o meditácii. Každý moment meditácie je celkom unikátny a plný možností. V takých momentoch nebudeme schopní posudzovať meditáciu z hľadiska minulej skúsenosti, suchej teórie alebo prázdnej rétoriky.

Čisto ponorenie sa priamo do meditácie, v tomto okamihu, celou svojou bytosťou, bez váhania, nezáujmu alebo vzrušenia - je osvietením.

Žádné komentáře:

Okomentovat